Home Actueel Leergemeenschap Technology for Health van start gegaan

15 februari 2020

Leergemeenschap Technology for Health van start gegaan

Techniek en zorg: het lijkt een gouden combinatie. Toch zijn technische hoogstandjes en digitale tools vooral toegankelijk voor de happy few. Waarom niet meer rekening houden met mensen die een laag inkomen hebben of laaggeletterd of kwetsbaar zijn? Precies waar de nieuwe leergemeenschap Technology for Health zich sterk voor maakt. 

Na de leergemeenschap Laaggeletterdheid is dit de 2e leergemeenschap die geïnspireerd door focus Health wordt opgericht. Ditmaal met als kartrekkers Clark Nowack (Lectoraat Innovatie in the Care en iXperium Health) en Rudie van den Heuvel (Industrieel Product Ontwerpen en Health Concept Lab). 

Inclusive design

“We weten dat er op het gebied van technology & health veel goede onderzoeksprojecten zijn en slimme ideeën leven,” zegt Van den Heuvel bij de aftrap van de leergemeenschap. “Alleen schort het nog aan intersectorale samenwerking én aan focus. Het zou mooi zijn als we de brug weten te slaan tussen verschillende vakgebieden en onderzoeksgroepen. En met inclusive design inspelen op de behoeften en mogelijkheden van mensen die laaggeletterd of kwetsbaar zijn.” 

Menselijk en toegankelijk

Dat is precies waarom zo’n 25 docenten en onderzoekers met diverse achtergronden (sociaal domein, gezondheid, technologie, media-design, architectuur, sport en bewegen, psychologie en filosofie) deze middag zijn aangeschoven. Ze herkennen zich in de HAN-brede ambitie om mensen met een lage sociaal-economische status via onderwijs en onderzoek te includeren en sociaal-economische gezondheidsverschillen te verkleinen. Vanuit hun eigen discipline of vakgebied hopen ze een steentje bij te dragen. Al was het maar door onderzoek, zorgproducten en e-health een beetje ‘menselijker’ te maken. En dus toegankelijk en begrijpelijk voor iedereen.

Samen vormgeven

De vraag is hoe ze dit binnen de context van de leergemeenschap sámen denken te gaan doen. Door kennis en ervaring te delen? Te brainstormen over nieuwe projecten? Kritisch te kijken of bestaande projecten op het vlak van technology & health anders aan te pakken zijn? Of misschien criteria op te stellen voor inclusive design? Het is even zoeken, zo blijkt. “Prima, we willen in deze beginfase de kaders nog openhouden,” stelt Nowack. “Zo creëren we ruimte om de leergemeenschap samen vorm te geven.” 

Drie casussen

Toch helpen de kartrekkers de groep graag een beetje op weg. Met input van Lisbeth Verharen die onder andere uitlegt hoe de leergemeenschap Laaggeletterdheid de focus Health toepast en inmiddels als een heus kenniscentrum opereert. Daarnaast zijn er drie casussen die stof tot nadenken geven. Zo introduceert Van den Heuvel het product Spot. Een app waarmee gegevens van een thuismicroscoop uit te lezen zijn. Handig bij het meten van bijvoorbeeld zwangerschapshormonen bij vrouwen met een verhoogde kans op een miskraam. “Maar niet zo handig als je geen dure iPhone kunt betalen of laaggeletterd bent, ” zo ontdekte Van den Heuvel. Het is beter in co-design met de doelgroep een tool te ontwikkelen. “Wat betekent dat?”, vraagt Van den Heuvel zich af. “Dat je ideeën ophaalt bij de doelgroep, of laat je mensen echt mee ontwerpen?”

Slim ding

Nowack presenteert The Handler, een medicijnendispenser die samen met studenten van de HAN, Siza en een producent is ontwikkeld. En juist ook geschikt is gemaakt voor mensen met maar 1 handfunctie. Een slim ding, die Handler. “Maar hoe maken we ‘m bereikbaar en betaalbaar voor iedereen?”, vraagt Nowack zich af. “En hoe zetten we ‘m in de markt?” 

Meedenken

Onderzoeker Mischa Corsius van het Lectoraat Media Design staat weer voor andere uitdagingen. Zij is door Ziekenhuis Rijnstate gevraagd om mee te denken over vraagstukken als zorg op afstand, dataverzameling thuis en patiëntondersteuning met VR. “Wat vinden jullie, waar moeten we op focussen? En is er iemand die iets zou kunnen bijdragen?”

Link leggen

Pasklare antwoorden zijn er nog niet. Maar het gesprek komt wel los. Over de missie en de invloedssfeer van de leergemeenschap. Het nut van sparren. Bewustwording. Methodieken. Participatief ontwerpen. Verbinding maken. Netwerken… 

Deelnemer Maurice Magnée (projectleider iXperium Health) vindt dit laatste vooral waardevol. “Het is mooi als we elkaar door een leergemeenschap als deze beter weten te vinden. Bovendien vind ik het zinvol om vanuit mijn vakgebied nog meer de link te leggen met techniek en in een breder verband aan focus Health te werken.”

Mooie basis

Volgens Nowack en Van den Heuvel ligt er na deze eerste sessie een prima basis om in een volgende bijeenkomst met elkaar op door te gaan. Nowack: “Linksom of rechtsom, we gáán samenwerken!”

Wil je je ook aansluiten bij de leergemeenschap Technology for Health? Dat kan! Stuur een mailtje naar health@han.nl opent in een nieuw venster en houd de nieuwsbrief Health in de gaten voor de datum van de eerstvolgende bijeenkomst. Daarin lees je ook wanneer de leergemeenschap Cultuursensitiviteit van start gaat. 


Terug naar het overzicht

Auteur:
Redactie
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Publicatie over partner(s):


Tags

Health Valley Partners