Home Actueel Nieuws uit ons netwerk Sociale zorgrobot reikt vvt helpende hand in crisistijd

19 maart 2020

Sociale zorgrobot reikt vvt helpende hand in crisistijd

‘De eerste focus van zorgaanbieders ligt bij het implementeren van de noodmaatregelen’, weet Jan-Willem Heeg, Chief Operation Officer bij Tinybots. Toch merkt hij dat zorgaanbieders in de verpleging, verzorging en thuiszorg (vvt) steeds meer interesse krijgen in sociale zorgrobots. ‘De vrees begint te komen dat de maatregelen voor de lange termijn zijn.’

De uitbraak van het coronavirus en de maatregelen die daartegen worden genomen, zorgen voor problemen in onder meer de ouderen- en gehandicaptenzorg. Dagactiviteiten gaan niet meer door, bezoekers mogen minder of zelfs helemaal niet meer komen en de zorgverleners raken overbelast. Een sociale robot kan helpen een deel van die problemen op te vangen, zegt Heeg. ‘Onze robot Tessa – plat gezegd niet meer dan een pratende bloempot – is ontwikkeld om mensen te helpen bij hun zelfstandigheid. Ze hebben de behoefte om zich competent en autonoom te voelen en om contact met andere te hebben. Tessa helpt ze daarbij.’


Een robot oordeelt niet

Zo’n 75 zorginstellingen maken momenteel gebruik van Tessa. Zij hebben tussen de vier en honderd robots. Die wordt vooral ingezet bij mensen met dementie, niet aangeboren hersenletsel of een lichte verstandelijke beperking. ‘Zij hebben bijvoorbeeld moeite om initiatief te nemen. Tessa is activerend, in tegenstelling tot een systeem als Google Home dat reactief is. De robot zegt dan bijvoorbeeld “het is twaalf uur, tijd om te lunchen”. Als een robot het zegt, voelt het als hun eigen beslissing. Die oordeelt niet. Als een zorgmedewerker het zegt, ervaart de cliënt dat anders.’


Eenzaamheid

Een sociale robot wordt ook vaak gezien als middel tegen eenzaamheid. Een uitkomst in tijden van social distancing? ‘Daar ben ik voorzichtig mee’, zegt Heeg. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat tot 80 procent robot Tessa accepteert. De meerderheid daarvan ziet haar ook als maatje. In die zin helpt het tegen eenzaamheid, maar ik zie de techniek liever als ondersteunend. Tessa kan ook boodschappen doorgeven of eraan herinneren om iemand te bellen.’


Sneller inzetten

De huidige crisissituatie is voor sommige zorgaanbieders aanleiding om sociale robots sneller in te zetten, vermoed Heeg. ‘Als dit maanden gaat duren, heb je ook de tijd om een robot te implementeren. Wij zijn ons daarop aan het voorbereiden, door zoveel mogelijk online uitleg te geven over het gebruik van Tessa. We kunnen tenslotte geen trainingen geven aan grote groepen.’


Onder druk wordt veel vloeibaar

Ook op andere vlakken lijkt de coronacrisis de implementatie van e-health een boost te geven. Het OLVG en zorgonderneming Luscii namen bijvoorbeeld binnen een week een corona-app in gebruik om (mogelijke) patiënten te monitoren. Huisartsenpost Eemland zette deze week versneld een methode voor digitale consults op. Het Nationaal Ouderenfonds opende bovendien de helpdesk Welkom Online om ouderen wegwijs te maken in de digitale wereld.

‘Er is urgentie en onder druk wordt veel flexibel’, constateert Heeg. Hij kijkt ook alvast over de coronamaatregelen heen. ‘Er is te weinig personeel en gecombineerd met de vergrijzing is dit gewoon hoe het gaat worden als we de zorg toegankelijk willen houden. We moeten e-health inzetten vanuit het zorgproces, niet als iets extra’s. Onze robot is maar een oplossing, heus niet de enige. Samen met andere techniek kunnen we impact maken. We kunnen van alles ontwikkelen maar het heeft pas waarde als het past bij de cliënt en de zorgverlener.


Terug naar het overzicht

Auteur:
Sytse Wilman
Zorgvisie

Publicatie over partner(s):


Tags

Health Valley Partners