Home Actueel Vraag & Aanbod Oost NL Customer Track - MedTech en Digital Health

20 december 2018

Oost NL Customer Track - MedTech en Digital Health

Je ontwikkelt een Medical Device of Digital Health applicatie, maar hoe kom je erachter of er marktbehoefte is? Met Customer Track biedt Oost NL een gestructureerd klant validatietraject voor medische startups, voor een betere aansluiting tussen product, markt en uiteindelijk de patiënt.

Innovatie in de zorgmarkt

Het vinden van een eerste klant is de grootste uitdaging van veel medische startups. Uit onderzoek blijkt dat 46% van de gestopte vroege fase bedrijven aangeeft dat hun innovatieve product nooit de eindklant heeft bereikt omdat er geen marktbehoefte bleek te zijn. Wat zou er gebeuren als je deze klant al vindt en gesproken hebt, nog vóórdat je product helemaal gereed is voor gebruik?

Customer Track is een initiatief van Oost NL waarin ondernemers onder begeleiding van een ervaren team en met experts uit het veld in een programma van negen weken (parttime) werken aan hun business case. Met als doel om dichterbij een eerste klant te komen.

Customer Track

Customer Track focust zich op klantvalidatie. Door in een vroeg stadium je idee op een systematische wijze met mogelijke klanten en gebruikers te spreken heb je meer kans op het vinden van een goede en efficiënte aansluiting van jouw idee of product met gebruik in de praktijk. Hiermee vergroot je de kans op een commerciële toepassing van jouw innovatie, zodat je impact kunt realiseren. Ook vergroot je je kans op investeringen.

Klantvalidatie is een vak apart. De juiste vragen stellen vereist oefening. Door dit op een gestructureerde manier te doen wordt snel zichtbaar wat de gebruiker wil. In een negenweeks programma reiken we je tools aan en ondersteunen we je in dit validatieproces door middel van trainingen, workshops, en peer2peer-coaching. We koppelen je direct aan het juiste netwerk van zorginstellingen en experts. Door nu intensief met focus aan de slag te gaan, ga je uiteindelijk tijd winnen.

Voor wie?

Customer Track is voor ondernemers (in spe), studenten, onderzoekers en innovatieve teams of spin- offs van zorginstellingen die een schaalbaar product op de markt willen brengen en grondig hun problem-solution fit en/ of product-market fit willen valideren. Het programma staat open voor een brede groep teams die concreet richting een eerste klant willen bewegen. Minimale vereiste daarin is dat je:

  • een gemotiveerd team (>2 personen) hebt;
  • een concreet, innovatief en schaalbaar MedTech of Digital Health idee hebt;
  • gevestigd of werkzaam bent in de Provincie Gelderland.

De volgende vragen houden je bezig:

  • Wie is precies mijn klant in het complexe zorglandschap?
  • Hoe kom ik erachter of mijn toekomstige klant mijn product wil aanschaffen?
  • Wat zou de belangrijkste reden zijn om mijn product aan te schaffen?
  • Welke eigenschappen van mijn product worden het meest gewaardeerd?

Wat je krijgt:

  • Een gestructureerd klant validatie traject t.w.v. 10.000 euro.
  • Een ‘lean startup toolset’ en workshops zoals ‘business model design’, ‘experiment design’ en ‘customer interview techniques’.
  • Waardevolle (klant)inzichten voor de start en roadmap van je bedrijf.
  • Eerlijke en onafhankelijke feedback van ervaren experts en coaches.
  • Netwerk: we bieden introducties in het zorgnetwerk en proberen je zo veel mogelijk aan de juiste mensen te koppelen.
  • Peer2peer-coaching.
  • Locatie voor trainingsdagen incl. koffie/thee en lunch en in overleg een werkplek.

Wat we vragen:

  • Bereidheid om alle trainingsdagen aanwezig te zijn met minimaal 2 personen, waarvan 1 founder continu. Het programma start in maart en loopt tot half mei. De trainingen vinden doorgaans plaats op de dinsdag. Daarnaast ben je bereid om 1 tot 1,5 dag per week vrij te maken om met potentiële klanten te spreken.
  • Inzet, ambitie en een open houding.
  • Een eenmalige bijdrage van € 750* excl. BTW per team.

Selectieproces

Ben je geïnteresseerd om mee te doen, meld je dan aan via dit formulier of neem contact op met Elsbeth Geukers. De inschrijving sluit op 12 februari 23.59 uur. Uiterlijk 14 februari einde dag hoor je of je wordt uitgenodigd voor de selectie dag op 19 februari 2019. Uiterlijk 21 februari hoor je of je bent toegelaten tot Customer Track.

Aanmelden kan op oostnl.nl/nl/customertrack

* Eigen bijdrage programma per team voor onkosten. Aan de diensten van Oost NL zijn geen kosten verbonden.


Terug naar het overzicht

Auteur:
Tjarda Voorneman
Oost NL

Publicatie over partner(s):


Tags

Health Valley Partners

RSS 2.0