Home Events Geur en eetgedrag en reukverlies bij Corona

09 juli 2020, 15.30 - 16.15 uur

Geur en eetgedrag en reukverlies bij Corona

Webinar

Food & Cognition: het MKB Cafés sessie 2

Hoe belangrijk is geur voor ons eetgedrag? En wat gebeurt er als we niet goed meer kunnen ruiken, zoals wereldwijd een groot deel van de mensen met COVID-19 ondervond? In deze sessie zullen we het belang van geur bij eetgedrag bespreken met een expert uit de praktijk - Wim Vaessen van Essensor - en een expert uit de wetenschap - Sanne Boesveldt van de Wageningen Universiteit. Ook vragen we hoe COVID-19 hun dagelijkse werkzaamheden heeft beïnvloed en wat voor inzichten (qua innovaties en wetenschap) het hun heeft gebracht.

Tijdens elke sessie zal een wetenschapper en MKB'er hun licht laten schijnen op het onderwerp en hoe verhoudt zich dat tot de recente ontwikkelingen? Wat kunnen MKB'ers leren en gebruiken? We zoeken spanningsvelden op, dagen deelnemers uit om actief mee te denken in oplossingen en wellicht ontmoet u tijdens het event wel een nieuwe samenwerkingspartner om uw eetbeleving met hulp van technologie te veranderen? 

Sanne Boesveldt
Universitair HoofdDocent Sensory science and Eating Behavior bij Wageningen University & Research

Mijn groep richt zich op chemosensorische signalen en hoe deze interageren met metabole en cognitieve factoren, om te beslissen of, wat en hoeveel we eten. Ik combineer gedrags-, neurobiologische en fysiologische metingen om de kernvraag te ontrafelen waarom eten we (te) veel? Binnen dit kader werk ik aan twee grote onderzoekslijnen: I) de invloed van geuren op eetlustregulatie; II) chemosensorische veranderingen in klinische populaties. Met mijn werk hoop ik bij te dragen aan het veranderen van het huidige eetgedrag naar gezondere en meer lonende voedingspatronen en het verbeteren van de kwaliteit van leven.

Wim Vaessen
Sensory & Consumer Science specialist bij Essensor b.v.

Analyses van succesvolle producten hebben keer op keer aangetoond dat de sensorische eigenschappen van cruciaal belang zijn. In Nederland is ESSENSOR Sensory Market Research de autoriteit en marktleider op dit gebied.

Al meer dan 25 jaar ondersteunen we de food- en non-foodsector bij het optimaliseren en verkopen van producten met behulp van marktonderzoek dat gebruik maakt van de menselijke zintuigen van geur, smaak, zicht, gehoor en aanraking. Onze geavanceerde sensorische onderzoeksmethoden geven inzicht in verbetermogelijkheden.

Hosted door: Femke Nijboer 
Universiteit Twente - Assistant Professor Creative Technology

Co-hosted door: Esther Aarts
Donders Centre voor Cognitieve Neuroimaging, Radboud Universiteit - Coördinator Food and Cognition 

static

desktop, tablet of smartphone

online

Health Valley Partners